vrijdag 16 mei 2014

Fototutorial voor reliëfstokje

In mijn vorige bericht liet ik de muts zien met reliëfstokjes. Hieronder laat ik je in detail zien hoe je een reliëfstokje haakt. Later volgt het patroon voor de volledige muts.
Allereerst is het belangrijk om te weten dat een reliëfstokje altijd gehaakt wordt op een rij stokjes. De vasten en halve stokjes zijn hiervoor niet geschikt omdat ze te kort zijn. Een dubbel stokje is wel weer geschikt.

In het voorbeeld van de foto's heb ik 5 stokjes gehaakt, met links de 3 beginlossen.
Wanneer je een toer met reliëfstokjes start, maak dan eerst 2 beginlossen. Dit wijkt af van de richtlijn dat je ter vervanging van een stokje 3 beginlossen maakt. Dit komt doordat een reliëfstokje wat lager ligt dan een stokje. Je ziet zometeen waar dat door komt.

In onderstaand voorbeeld haak ik met MyBoshi garen (kleurnr. 152) en haaknaald 8mm. Dit garen gebruikte ik ook voor de vlechten aan de oorflappen van de muts.

Ik start met 2 beginlossen (foto 1). Om het reliëfstokje te haken, sla je eerst de draad om (foto 2). Je steekt nu met de haaknaald NAAST het stokje van de vorige toer van voor naar achteren in je haakwerk. Vervolgens ga je om het stokje heen en ga je met je haaknaald van achteren naar voren aan de andere kant van het stokje. Je hebt nu als het ware je haaknaald achter het stokje gestoken, het stokje komt nu iets naar voren (foto 3).

reliefstokje, stokje, haken, MyBoshi, stap voor stap

Je haakt nu het stokje zoals je dat normaal gesproken ook zou doen. Je slaat de draad om je haaknaald (foto 4). Je haalt de draad nu achter het stokje door (foto 5). Dit is in het begin even lastig, dus probeer dit een paar keer uit. Als het goed is heb je nu 3 lussen op je haaknaald. Sla de draad om en haal de draad door 2 lussen (foto 6), sla de draad nogmaals om en haal de draad door de laatste 2 lussen op je haaknaald (foto 7). Je hebt nu je eerste reliëfstokje gehaakt. Dat was goed te doen, toch?

reliefstokje, stokje, haken, MyBoshi, stap voor stap
















In het patroon van de muts haak je de reliëfstokjes en gewone stokjes om en om. Dus sla de draad om de haaknaald en steek de haaknaald onder het v'tje van de volgende steek (foto 8). Kijk uit dat je hier niet insteekt in het v'tje van het stokje waar je net een reliëfstokje in hebt gemaakt. Je haakt het stokje zoals gebruikelijk. Sla de draad om en haal de draad door de steek naar voren. Je hebt nu 3 lussen op je haaknaald. Sla de draad weer om (foto 9) en haal de draad weer door 2 lussen en nogmaals door 2 lussen. Je stokje is nu klaar (foto 10).

reliefstokje, stokje, haken, MyBoshi, stap voor stap

Haak nu weer een reliëfstokje om het volgende stokje van de vorige toer (foto 11) en een gewoon stokje in de bovenste beginlosse van de vorige toer (foto 12).

Je bent nu klaar om het patroon van de muts met reliëfstokjes te haken. Ik plaats 'm binnenkort hier op mijn blog. Nog even geduld dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten